Det var både nydelig vær og regn på turen gjennom hele Lofoten. Foto: Espen Mortensen

10. klassinger på Lofotæventyr

Skrevet av Leserbidrag
09.09.2020 18:00 - OPPDATERT 11.09.2020 08:17

Det var det 10. klasse ved Kabelvåg Ungdomsskole gjorde.

I mars i år ble det klart at coronaviruset kom til å stikke kjepper i hjulene for den årlige klasseturen til Oslo for 10. trinn ved Kabelvåg ungdomsskole. Det var dårlig stemning for å avlyse klasseturen helt, og nye ideer ble luftet, og endte opp i et konkret turforslag. Ut ifra hva vi hadde av tilgjengelige resursser, dukket ideen om et lokalt opplegg for å gi elevene økt kunnskap om sin egen hjemplass opp.

RØD TRÅD
Den røde tråden i klasseturopplegget er at vi skal utdanne ambassadører for matfatet vi bor i. Vi skal la ungdommene bli bedre kjent med Lofoten ved å la dem få et innblikk i ressursene som finnes her ved å presentere fiskeri og oppdrett, sanking av mat i fjæra og ikke minst vise dem noen av perlene og aktivitetene som finnes her.

Etter litt forarbeid og forespørsler til ulike bedrifter snekret vi sammen et faglig og kulinarisk opplegg for en reise gjennom Lofotens matfat.

STARTET I SVOLVÆR
Vi begynte ferden torsdag 3. september i strålende sol på torget i Svolvær da vi gikk ombord på M/S Orca fra Lofoten Charterbåt. Både ordfører Frank Johnsen og oppvekstsjef Veslemøy Drangevåg kom for å ønske oss god tur før vi satte kursen mot Oddværan og Øyhellesundet. Vi gikk rundt Ulvøya og gjennom Svartsundet før vi kom til Trollfjorden. Skipper Odd Ivar Wold fortalte livlig om alle stedene og formidlet historikk underveis.

I Trollfjorden fikk elevene høre om Trollfjordslaget og Lofotloven som regulerer fiskeriet i dag. På retur stoppet vi ved merdene til Ellingsen Seafood hvor driftsleder ved Korsneset, Odd Robin Wold, fortalte om hvordan man driver oppdrett av laks i praksis. Elevene fikk innblikk i den rivende teknologiske utviklingen det har vært på feltet de siste 10 årene, fra å være hardt fysisk arbeid for hånd til dagens situasjon, med automatisk foring og bekjempelse av lakselus med laserkanoner i Star Wars-stil.

Underveis på turen fikk vi nærkontakt med glupske måker som spiste av hånda til ungdommene og ikke lenge etter kom havørna majestetisk seilende opp til båten.
Vi gikk videre gjennom Skjoldvær før vi stoppet på Skrova hos Ellingsen Seafood for en deilig lunsj med wraps av speket hvalkjøtt og laks. Svein Andorsen holdt en folkelig og god presentasjon om hvordan oppdrettsnæringen har drevet nybrottsarbeid siden 1976 til dagens høyteknologiske drift. Vi fikk innblikk i regulering av lokaliteter, utfordringer med lakselus og hvordan man går fra smolt til ferdig slaktbar laks. Han påpekte at lakseoppdrett er mer miljøvennlig enn alle andre husdyrhold med tanke på at man får 1 kg fisk pr kilo for man mater laksen med.

Etter lunsj sa vi farvel til Skrova og la til kai ved L.Berg Sønner på Svinøya i Svolvær. Jonas Walsøe tok imot oss og inviterte oss til en omvisning på fiskebruket. Elevene fikk kunnskap om hvordan man driver kjøp og salg av fisk, foredling av ferdige produkter, verdiskapning i lokalsamfunnet og ikke minst om tørrfisk. Et viktig moment her var at alt på fisken brukes til ulike markeder rundt i verden.

Hanne Ulrichsen fra Lofotrådet ga elevene en presentasjon om de grønne øyene, hvor Lofotkommunene ønsker å være en nasjonal spydspiss for bærekraftig utvikling og miljøbevissthet. Alt fra grønn energi til elektrifisering av fiskeflåten er det man sikter mot fremover.

MED BUSS TIL MOLAND
Etter besøket på Svinøya dro vi videre i minibusser til Moland hvor Andrej Jokic har småbruk med villsau og geiter. Andrej er en av lærerne på trinnet og inviterte til låveovernatting og matfest. Vi arrangerte mesterens mester på jordet mens Andrej grillet et helt lam på åpen flamme. Det er en helt egen stemning når man får servert et lam som har godgjort seg over glørne i 4-5 timer......lukten er himmelsk og 22kg lam ble spist opp til grinda av sultne ungdommer.

Etter noen få timer på øyet dro vi til Unstad hvor Marion Frantzen og Tommy Olsen fra Unstad Arctic Surf tok imot elevene og fikk på dem våtdrakter. Da forholdene var bedre på Flakstad dro vi ut i bølgene på stranda der. Elevene fikk god opplæring av dyktige intruktører på stranda før de gikk ut i bølgene. Det var en fantastisk opplevelse å kjenne på naturkreftene i de vakre kulissene på Flakstad. Timene i vannet var preget av store smil og fornøyde hvin. Da ungdommene var slitne og sultne etter timene i vannet fikk de komme til Unstad for verdens beste kanelsnurrer og avslapning i boblebad og badstu.

Vi satte kursen mot Lofoten turistsenter på Alstad som var vår base for resten av turen. Der ble ungdommene møtt av kokkene Einar Hallstensen og Craig Dewar og en del av dem fikk være med å lage Lofottapas av utsøkte råvarer. Vi hadde med oss deilig laks fra Ellingsen Seafood, tørrfisk og boknafisk fra L.Berg sønner, tørket tang fra Lofoten Seaweed, deilig ost fra Lofoten Gårdsysteri, fiskekaker og burgere fra Lofotprodukt AS, hval og kjøttprodukter fra Erdahl Kjøttforretning AS.

Stoltheten ungdommene viste, både under produksjonen og presentasjonen av maten, var rørende å se. Det hele endte opp i et kulinarisk festmåltid, både for øyet og ganen. Horisonten i forhold til mat og råvarer ble nok utvidet for noen og enhver denne kvelden, og ingen hadde noe negativt å si om det de fikk servert.

NYSTEKTE BRØD
Lørdag morgen fikk ungdommene sove litt lengre, og våknet til lukten av nystekte brød til frokost og niste. Frivillige foreldre som stiller opp er gull verdt, og selv om ungene var trøtte, var det kun store smil å se.

Vi rigget oss etter hvert i bussene og satte kursen mot Reine. Noen og enhver tenkte nok sitt når regnet slo mot frontruten mens vi kjørte gjennom Flakstad, men Reinefjorden åpenbarte seg med blå himmel og blikkstille hav.

Skyssbåten lå klar ved kaia, og en fantastisk båttur inn fjorden, ble starten på denne dagens eventyr. På platten utenfor gammelskolen på Vindstad stekte vi fiskeburgere, og sørget for at alle hadde fått noe å gå på før vi startet gåturen innover. Innerst i Bunesfjorden var forholdene perfekte for sanking av hjerteskjell, og posene ble velfylte før vi vandret over skaret mot Bunesstranda. På toppen av skaret fikk de som hadde lyst være med og ta turen opp til toppen av Helvetestinden, som ruver over stranda. De andre ruslet ned til stranda og koste oss med historiske fakta og tidtaking på hvor lang tid det tar å gå til vannkanten fra bunnen av stranda. Det tar i ungdommelig tempo, 10 minutter og 38 sekunder.

På returen til skyssbåten stanset vi nok en gang ved gammelskolen, og denne hgngen laget vi kjøttboller med Erdahls fantastiske kjøttdeig, og stekte som snacksmat til ungdommene. En del av hjerteskjellene fikk seg også en runde i panna, og de som turte fikk seg en smaksprøve.

Lokalbutikken på Reine fikk et godt salg av snacks og brus, da det ble avlagt en pitstop der etter båtturen tilbake over fjorden.

FESTMAT PÅ KVELDEN
Tilbake på Alstad rigget foreldre og lærere seg til på kjøkkenet og stod for kveldens festmat. Rester fra den fantastiske tapasen kvelden før ble toppet med grillet hvalkjøtt og en gedigen panne paella. Her kom hjerteskjellene som ungdommene hadde sanket på stranda virkelig til sin rett.

På slutten av måltidet ble det holdt tale der elevene takket for turen og konkluderte med at det eventyret de hadde fått være med på, nok var bedre enn en tur til Oslo.
På søndag tok vi farvel med en fin gjeng nyutdannede Lofot-ambassadører. Økt kunnskap om Lofoten, ressurser, attraksjoner, historie og geografi skal nå samles i en tverrfaglig oppgave om bærekraft i egen region.

Takk for turen!

Lofot-tapas meny
Sashimi av laks fra Ellingsen Ponzu, vårløk, wakame å sprø butare fra Lofoten Seaweed
Potetvafler med røkt hval fra Erdahl, ramsløkmajones og steinfjording fra Lofoten Gårdsysteri