16 prosent i Nordland mener det er greit å svindle på forsikringen

Skrevet av Mari Rokkan
08.02.2019 22:00 - OPPDATERT 09.02.2019 22:14

Og fantasien er stor når folk skriver skademelding til forsikringsselskapet sitt...

En undersøkelse fra Gjensidige viser at 16 prosent i Nordland synes det er helt greit å svindle forsikringsselskapet sitt, og det er de unge som har de dårligste holdningene. En av tre under 30 år svarer at det er OK å plusse på litt ekstra på skademeldingen. Det melder selskapet i en pressemelding. 

KUN TOPPEN AV ISFJELLET
Gjensidige avslører nærmere 200 svindelforsøk i året, og det er bare fantasien som setter grenser for hvordan folk prøver å svindle. Flest saker gjelder reise, bil, hus og innbo.

 – Alt fra direktører med millionlønn til ungdom på ferietur er å finne i disse tallene, sier utreder i Gjensidige Espen N. Olsen. 

I et av de mer utrolige svindeltilfellene meldte en kunde skade på en 65 tommers TV. Vedkommende påstod at den hadde blitt skadet på reise etter å ha fraktet den med seg i en helt vanlig koffert.

 – Vi vet at vi kun skraper i toppen av isfjellet, men vi bruker mye ressurser på å forebygge og avsløre svindel. Jobben er viktig for å forhindre at ærlige kunder må betale for uærlige kunders oppførsel, sier Olsen.

 

ALVORLIGE KONSEKVENSER
Utrederen  tror få tenker over konsekvensene av å bli tatt for forsikringssvindel.

 – Det kan resultere i politianmeldelse og fengselsstraff. Med det på rullebladet får du problemer med innreise til land som USA eller studier og jobber som krever plettfri vandel. Du mister også retten til erstatning for den faktiske skaden og blir sagt opp som kunde, sier Olsen.


Eksempler på skademeldinger som var for god til å være sann:

På reise med TV i kofferten:

I etterkant av en flytur oppdager kunden at vann har trengt inn i kofferten og skadet en del av innholdet. Kofferten inneholdt diverse klær og sko, samt en TV! Gjensidige ba om dokumentasjon og gjorde store øyne da kvitteringen viste at TVèn var på hele 65 tommer. Den målte 1m x 1,5 m og helt umulig å få plass til i en normal stor koffert. Kravet var på 10 000 kroner for sko og klær, og 24 000 kroner for TV’en. Kunden ble politianmeldt for forsøk på forsikringssvindel

 

Rygget på moped med vilje:

Kunden meldte fra om at en moped hadde kjørt inn i bilen hans. Skademeldingen fra mopedføreren og overvåkingsvideo viste at det var kunden selv som rygget på mopeden. I tillegg viste en tidligere salgsannonse fra Finn.no at skadene fantes på bilen fra før. Kunden prøvde også å kjøpe kaskoforsikring på bilen etter at skaden hadde skjedd. Skadedato ble oppgitt til 12. september, mens motpart og video viser at skaden skjedde 10. september. Kunden ble politianmeldt for forsøk på forsikringssvindel

Vanntett telefon tålte ikke vann:

Kunden meldte vannskade på en vanntett telefon og sendte inn dokumentasjon fra en mobilreparatør. Problemet oppsto da Gjensidige oppdaget at e-posten fra firmaet var sendt fra ham selv. Firma- og e-postadresser var falske og kunden innrømmet senere at han hadde svindlet Gjensidige og andre forsikringsselskaper en rekke ganger. Fremgangsmåten var den samme. Totalt meldte kunden inn åtte skader på kun to måneder. De fleste dreide seg om helt nye og kostbare mobiler og skader på en del elektronikk. Totalt var kravene på over 30 000 kroner. Kunden ble politianmeldt for forsikringssvindel.

Mageoperasjon var fettsuging:

Kunden ble akutt magesyk på ferie i Tunisia og opereres ved en privat klinikk. Kravet er på over 18 000 kroner. Undersøkelser viste at kunden hadde vært til forundersøkelse på klinikken og foretatt en planlagt kosmetisk operasjon som blant annet inneholdt fettsuging av mage og lår. Kunden ble politianmeldt for forsøk på forsikringssvindel

Et ett-tall for mye:

Kunden ble frastjålet vesken sin på en restaurant i Egypt. Vesken inneholdt verdier for totalt 31 000 kroner, blant annet et smykke til en verdi av 1 820 Euro. Smykket var kjøpt flere år tidlige hos en gullsmed i kundens hjemland. Etter nærmere undersøkelser med nevnte gullsmed, viste det seg at smykkene var kjøpt for 820 Euro og at det var ført til et ett-tall foran det ordinære beløpet.

Ber håndverkeren skrive regning med gaffel:

I en e-postveksling ber kunden håndverkeren om å sende en så høy regning som mulig på utbedringen av en boligskade. Begrunnelsen er at han skal bruke dette mot forsikringsselskapet for å få høyere erstatning. Når kunden sender kravet til Gjensidige, glemmer han å slette tidligere e-postveksling med håndverkeren. Dermed ble svindelforsøket lett å oppdage. Kunden blir politianmeldt for forsøk på forsikringssvindel, og håndverkeren sagt opp som kunde- og som leverandør av tjenester til Gjensidige.

 

 

Debatt
Våganavisa oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.