Karsten Ellingsen i Lofoten Vanlife er nervøs for tiden som kommer. Hver dag kommer det nye avbestillinger inn. Foto: Privat

Bekymret for framtiden

Skrevet av Trine Sivertsen
20.03.2020 07:00 - OPPDATERT 20.03.2020 11:32

Bilutleiefirmaet Lofoten Vanlife hadde i utgangspunktet ventet mellom 500-600 besøkende de neste 7 månedene. Nå står de overfor en potensiell krise.

Kanselleringer på bookinger kommer inn for hver dag som går, og ingen nye bookinger kommer inn.

− Det er klart dette er en ekstremt utfordrende tid. Vi ligger jo an til å miste lønningsgrunnlaget for ett år frem i tid, forteller Karsten A. Ellingsen til Våganavisa.

Han sier at det er tøft for to personer som er i en etableringsfase av livet, som har lagt all sin tid og penger i å bygge denne bedriften fra grunnen av, å oppleve den usikkerheten som preger dagene nå.

I tillegg til avbestillinger har de gjort store investeringer i bedriften i form av oppgradering på bilene og markedsføringsstrategier som koster en del penger. De venter store fakturaer i tiden fremover fra både verksteder, karosseriverksteder, forsikringer, lager, kontorleie og andre utgifter.

− Det er utrolig tøft, og det er en utrolig trist tanke at det vi har brukt så mye tid og penger på å bygge opp, potensielt kan ligge i ruiner om kort tid, sier Ellingsen.

Det startet med at Ellingsen og samarbeidspartner Ingrid Raadim Hennig ville på tur rundt omkring i Lofoten. De undersøkte bussruter, overnattingsmuligheter og tidsbruk. Resultatet ble at de kjøpte seg en gammel bil som de pusset opp, og leide ut når den ikke var i bruk. Interessen var enorm, og idag har de hele 14 campervaner til utleie i Lofoten Vanlife.

Lofoten Vanlife startet som et hobbyprosjekt, men ble raskt en komersiell suksess. Nå frykter eierne at den pågående korona-krisen skal ruinere bedriften som får nye avbestillinger hver dag. Foto: Lofoten Vanlife

Bedriften har en avbestillingsbuffer på 30%, noe som er langt over avbestillingsgjennomsnittet for en vanlig sesong, men denne bufferen vil være nådd innen kort tid. Samtidig står 2 ansatte uten lønnsgrunnlag for de neste 8 månedene.

− Vi har nå begynt å tilby våre gjester en åpen og kostnadsfri endring av bookingene sine, slik at de kan komme tilbake neste år eller enda senere, om de ønsker. Så vi kan jo bare håper at folk handler i solidaritet. Men vi har jo forståelse for at folk behøver pengene sine i den situasjonen vi alle er inne i.

Ellingsen opplever det vanskelig å få oversikt i situasjonen, og frem til nye bookinger kommer inn, vet de ikke hvordan framtiden vil se ut. Ellingsen forteller at det er vanskelig å se noe lys i tunnelen akkurat slik situasjonen er nå.

− Jeg vet at vi er langt ifra de eneste som står foran en veldig utfordrende tid, og vi kan jo bare håpe at myndighetene vil komme på banen med en løsning for å kompensere de enorme tapene mange vil oppleve.

− Om de ikke gjør det, vil de sette ekstremt mange mennesker, som er i en viktig fase av livet, tilbake mange år, og skape enorme økonomiske problemer for mange. Vi håper inderlig at nordmenn kanskje tar ferien i Lofoten i år, og på den måten kanskje redder de små lokale bedriftene, avslutter han.

Les mer om:

LOFOTEN VANLIFE