Jonas Walsøe, daglig leder på Berg Seafood. Foto: Lars-Martin Hunstad

Berg Seafood nominert til prestisjefull pris

Skrevet av Trine Sivertsen
07.01.2020 17:00 - OPPDATERT 08.01.2020 07:02

L. Bergs sønner og Berg Seafood er nominert til årets sjømat foredlet. Daglig leder Jonas Walsøe tror det er riktig å øke fokus på high-end-produkter, framfor å være avhengig av volum i sesongen.

Jonas Walsøe har vært daglig leder på Berg Seafood siden 2018. Denne uka reiser han ned til Stavanger for å se om det er de som går av med seieren for en av de gjeveste prisene Det Norske Måltid deler ut.

I 2007 tok Næringsforeningen i Stavanger-regionen (NIS) initiativet til å utvikle det som skulle bli Det Norske Måltid. Med fokus på Norges beste råvarer lette man etter det ypperste innen norsk mat og drikke, og i 2008 ble den første konkurransen i alle Norges fylker arrangert.

De har nå utviklet seg til å bli landets viktigste og mest prestisjefylte prisutdeling, og målet er å aktivt for å bidra til næringsutvikling gjennom å øke etterspørselen, skape stolthet og styrke omdømmet for norsk matproduksjon, noe som nå gjennomføres for 12. gang.

− Ja nei, det blir spennende! Produktet vårt skiller seg godt ut. Bare det å være nominert er stort, det er en av de tøffeste kategoriene, så vi har gjort det riktig, forteller Walsøe. 

Den gryteklare tørrfiskfileten av skrei har hengt ute i det arktiske Lofotværet og -vinden i tre måneder. Etter inntak blir den ferdige tørrfisken etterlagret i 2 måneder, før den kvalitetsvurderes.

Kun den beste kvaliteten blir videreforedlet til gryteklar tørrfiskfilet.

− Det er som en god vin eller ost. Prosessen for å få den til kan ikke kopieres på noe vis, og derfor blir produktet unikt. Fra fisken blir fisket til den er et ferdig produkt tar det minst seks måneder, og skal gjennom flere ulike ledd i produksjonsprosessen, legger han til.

FRAMTIDSRETTET
Det Norske Måltid skriver i vurderingen for nominasjonen at tørrfisk fra Lofoten er bare ett av to produkter i Norge som nytter PGI merket (geografisk beskyttet betegnelse) - en viktig betegnelse som bekrefter hvor unikt produktet er i internasjonal sammenheng, så vel som her hjemme.

− Ei utfordring vi alle i bransjen møter er distribuering i Norge. Alle skal kjøpe billig, men dette er håndtverk, det skal ikke være billig, understreker Walsøe, som har troen på at high-end-produkter er noe man bør satse på framover, noe han begrunner med at man da ikke er så avhengige av volum i sesongen.

Fiskebruket i Svolvær ble etablert tilbake i 1828, og historien er noe bedriften vektlegger sterkt. På hjemmesidene understreker de at triangelet av fisken, havet og folket alt er elementer Lofoten ikke hadde klart seg uten.

− Uten havet, ingen fisk. Intet folk uten fisk.

FORNØYD MED VEIEN DE SISTE ÅRENE
I dag er det topp moderne fiskebruk i både Svolvær og Laukvik, men lutefisk og tørrfisk produseres fremdeles etter egen oppskrift, med gamle tradisjoner og håndverk.

− Vi er fornøyde med veien de siste åra, men det er tøft, det er hard konkurranse. Nå venter vi på skreien som alle andre, og håper på tidlig innsig, sier Walsøe.

Den gryteklare tørrfiskfileten har de hatt i mange år, men de siste årene har de satset på å utvikle pakking og distribuering. De har fått satt sammen et tema og en historikk som Walsøe mener har gitt produktet et godt løft, og begrunner det med at de allerede har fått resultater i flere priser og nominasjoner. Blant annet vant de Arktisk Verdiskapning i 2018.

Tørrfiskfileten fra Svolvær er én av tre kandidater valgt ut til den gjeve prisen som i år har rekordmange søknader. De konkurrerer mot Original Juvikprodukt sin Kryddersildfilet fra Møre og Romsdal, og Absolut tradisjon - einerrøykt laks fra Mikals Laks fra Rogaland. Finalen avholdes i Stavanger den 10. januar.