BÆREKRAFT: De sju elevene i ungdomsbedriften ReBags fra Aust-Lofoten videregående skole kunne mandag juble for pris for beste markedsføring under Fylkesmessa i Bodø. Foto: Pressebilde

– Dette hadde vi ikke forventet!

Skrevet av Eivind Biering Strand
12.03.2019 11:59 - OPPDATERT 12.03.2019 19:02

Ungdomsbedriften ReBags fra Aust-Lofoten videregående skole innkasserte pris for beste markedsføring under Fylkesmessa i Bodø.

Gjenbruk er i vinden og forretningsideen til ReBags UB går rett i hjertet av miljøvennlig produktutvikling.
Ungdomsbedriften fra Aust-Lofoten videregående skole lager nemlig trendy vesker av gjenbrukte gardiner, duker og lignende tekstiler.


JOBBET HARDT
For dette arbeidet mottok de mandag kveld prisen for beste markedsføring under fylkesmessa i Bodø.
– Dette er sinnsykt artig! Med så mange sterke og mer erfarne konkurrenter hadde vi ikke forventet et slikt resultat, sier en strålende fornøyd Joakim Svartsund til Våganavisa.
Han er daglig leder i ReBags UB, som består av sju elever fra ST VG2 ved Aust-Lofoten videregående skole, og forteller at de har jobbet hardt med å utvikle både produkt og profileringsplan.
– Vi har laget en lang profileringsplan om hvordan vi tenker å markedsføre bedriften. Blant annet har vi pekt ut en målgruppe i markedet i aldersgruppen 16 til 60 år, som man ser har stor interesse for miljø og miljøvennlige produkter. Vi har tenkt å bruke Instagram som hovedkanal for markedsføringen, sier Svartsund og viser til at en stor majoritet av dem under 30 år bruker Instagram fremfor Facebook.

REDESIGN: ReBags lager trendy vesker av gamle gardiner, duker og lignende tekstiler. Foto: ReBags


LYKKES MED KOMMUNIKASJON
I sin begrunnelse for tildelingen av prisen til ReBags UB, sier juryen følgende:
– Vinnerbedriften har en helhetlig, gjennomarbeidet og godt gjennomført markedsplan. De har klare markedsmål og en godt definert markedsstrategi. Selskapets profil har en tydelig retning som henger godt sammen med produktet. De har gjort ei tydelig vurdering av markedskanaler og virkemidler, og lykkes i sin kommunikasjon ut i markedet.
– Bedriften klarer å knytte positive verdier til gjenbruksproduktet sitt, og har gjort et smart trekk ved å tilknytte seg appen Tise, som retter seg mot målgruppa for produktet. Denne bedriften er et svært godt eksempel på hvor viktig det er å sette seg tydelige mål, lage en god plan – og følge den! heter det videre.

VESKER MED SÆRPREG
Svartsund forteller at det er spennende å skape noe nytt og attraktivt av gjenbrukte materialer.
– Bordduker og gardiner som ellers blir kastet, tar vi gjerne i mot og syr vesker av dem. Det er et mer miljøvennlig alternativ enn å kjøpe polyesterbagene og bomullsveskene som ellers selges fra de større merkevarene, sier han.
– Det brukes ingen energi til å produsere vårt materiale og det er artig å ta i bruk ting som ellers blir kastet. I tillegg blir ingen veskene av veskene våre helt like. Alle har sitt særpreg. Det har har blitt populært å bruke retroplagg igjen og gjenbruke det som er gammelt, legger han til.

SKILLER SEG UT
Aust-Lofoten videregående skole kan så langt si seg godt fornøyd med deltakelsen på fylkesmessa. BeeSmart UB fra skolen ble hedret med 2. Plass i konkurranse om Beste Markedsføring. Disse har utviklet et miljøvennlig produkt av bivoks som skal kunne erstatte tradisjonell plastfolie.
– Den visuelle identiteten skiller seg ut fra mengden, og skaper positive assosiasjoner til et spennende og bærekraftig produkt. Bedriften har et bevisst forhold til produktutvikling og markedsføring, både i planlegging, organisering og utøvelse, sier juryen om BeeSmart UB

BÆREKRAFT I VINDEN
Fylkesmessa fortsetter tirsdag, der Aust-Lofoten videregående stiller på messen med seks bedrifter. I tillegg til ReBag og BeeSmart stiller skolen med bedriftene Born by Waves, Mundus, Beredskapsmerke og Russetull. Totalt møtes 73 ungdomsbedrifter i Glasshuset i Bodø hvor messa finner sted. Det er et rekordstort fokus på bærekraftige løsninger under årets fylkesmesse, hvor det kåres vinnere i 14 kategorier.

Debatt
Våganavisa oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.