ERSTATTER EKSPEDITØRENE: Nordland Fylkeskommune vil erstatte ekspeditørene i flere havner, inkludert Skrova, med galger som denne. Det vekker sterke reaksjoner. Foto: Privat

Galgen i Skrova

Av Eivind Biering Strand
11.01.2019 12:00 - OPPDATERT 11.01.2019 20:02

Mette Bolsøy tar et oppgjør med fylkespolitikerne i Nordland, som vil kutte ekspeditørene i flere havner, deriblant Skrova.

Leserinnlegg: Mette Bolsøy

Åpent brev til Nordland Ap, SV, Krf og Sp, jeg tror dere skjønner hva det gjelder.

Helge Rishatt er 4.generasjons ekspeditør her i Skrova – før det var det hans far, bestefar og oldefar som hadde denne oppgaven. Sistnevnte med oppstart i 1935. Det er altså Helges private kai.

Ingen hadde kontaktet Helge, han ante ingenting da det plutselig for noen uker siden dukket opp to mann for å montere galgene som skal sørge for at han blir overflødig, en på hans kai og en på fergekaia. Helge nekter dem å sette opp galgen foran bokstavelig talt stuevinduet sitt.

Nordland Fylkeskommune har en kostnad på rundt 300 000 kr for ekspedisjonen her. For dette holder ekspeditøren kaia åpen og sikker for snø og is, han tar imot gods året og døgnet rundt, lagrer det på ekspedisjonen og gir beskjed til mottakeren om ankomsten. Disse kommer og henter når det passer. Dette gjelder til både private og offentlige kunder.

Han sørger for belysning, vedlikeholder og forsikrer kaia. Han holder et oppvarmet venterom fullt av lokal kysthistorie oppe fra 0615 til de som reiser hver morgen, og hver ettermiddag/kveld. Han har beredskap og står i tjeneste 24/7, 365 dager i året. Han opererer som det reneste opplysningskontor pr. telefon for regionen. Han informerer turister og andre gjester om at båten er innstilt de gangene det skjer, og folk møter opp på kaia.

Ekspeditøren Helge har en svært viktig funksjon i samfunnet her, der kaia er eneste transportåre. Og slik regner jeg med det er i andre øysamfunn også. Det er vanskelig å se for seg galgen på kaia som en erstatter.

Kjære politikere, vedtaket om å tilrettelegge flest mulig kaier slik at de ikke trenger ekspeditører, har dere tenkt igjennom konsekvensene av det? En av de største bekymringene er hvordan godstransporten nå skal foregå. Her i Skrova for eksempel. Rekken med spørsmål til dere er mange – for hvem ellers skal vi spørre? Ekspeditøren kan ikke svare, for ingen har snakket med han.

Hvordan SKAL godstransporten foregå? Må mottakere av varer møte opp på kaia når båten kommer? Hvordan vet vi at varene kommer, blir vi oppringt? KAN vi fortsatt bestille og sende varer via kaia uten ekspeditør? Skal hurtigbåten fortsatt bruke samme kai? Blir det fortsatt venterom tilgjengelig, eller må reisende stå ute grytidlig om morgenen og om kveldene uten ly for vær og vind? Blir kaiene måket for snø, og strødd? Hvem skal i såfall gjøre det? Hvem skal sørge for trappetrinn, eller kople på ekstra landgang fra kaisiden ved stor flo og fjære når båten legger til, eller når passasjerene må gå på land fra baugdekket? Hvordan sikre at alle passasjerer blir registrert, slik det har vært et sterkt fokus på i mange år nå? Osv.

I går kom det fram i Avisa Nordland at fylket slettes ikke tjener noe som helst på å legge ned ekspedisjonene langs kysten. Tvert imot så er det en villet politikk, der pengene overflyttes til rederiene og det gis ekstrabevilginger for å tilrettelegge på land (galgene) for å bli KVITT slike som Helge – de som er bindeleddet mellom sjø og land og gjør en tydeligvis undervurdert jobb i forhold til både private, bedrifter og turister langs nordlandskysten.

Vi trenger ekspeditørene! Ikke dystre galger med dinglende tau i...

Mette Bolsøy, lærer og grunder i Skrova

Fikk du med deg disse sakene?
Debatt
Våganavisa oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.