Intim aften på Trevarefabrikken

Skrevet av Trine Sivertsen
22.06.2019 14:00 - OPPDATERT 22.06.2019 22:02

Fredag kunne Trevarefabrikken invitere inn fra uværet til utsolgt konsert. På programmet sto Janove Ottesen, den tidligere vokalisten og frontfiguren i Kaizers Orchestra.

De siste årene har han gjort stor suksess med egen musikk. Janove er ikke et ukjent navn eller ansikt her i nord, han spilte på Lamholmen-festivalen i 2017, til stor begeistring.

− God aften! smiler Ottesen til publikum. Så mange dere er! Dette må vel være det samme som 250 000 publikummere i Oslo, spøker han til de vel 200 i salen.
Han har nok et poeng, det er mange som har tatt turen utover til Henningsvær i kveld, og flere har vært tidlig ute for å sikre seg gode plasser.


Utsolgt konsert og en stor artist på scenen. Trevarefabrikken har et spennende program for sommeren, og dette lover godt for bergensguttene. Med sosiale middagssamlinger, quiz, karaoke, konserter, DJ-er og ikke mindre enn to musikkfestivaler i sommer, markerer de seg tydelig som en viktig kulturarena i Vågan og Lofoten.


Denne fredagskvelden har de trukket for gardinene, dempet belysningen og satt på stearinlys. Du glemmer du at du er i et rom med 200 mennesker, dette kunne vært hjemme i stua di.
 
Janove Ottesen spiller solo i kveld. Det er intimt og vakkert. Ottesen klarer å slå ned veggen mellom seg selv og publikum, og byr på en herlig sårhet i framførelsene sine. I løpet av kvelden byr han på noen kjente låter, men flere nye «rett fra kjellerstudioet» som han sier.

Undertegnede har låtene fra det tidligere Kaizers Orchestra som en del av lydbildet fra tenårene, og det var noe rørende med å stå så nært på mannen bak denne musikken. Musikken man hørte på når man gråt, når man ville danse. Når man syklet så fort man kunne på vei hjem fra en litt sen fest før mamma fant ut at du ikke var i seng. Jeg innrømmer at jeg er en nostalgiker, og glad i å romantisere det som var. Men her står Janove Ottesen uten band, i sitt eget soloprosjekt, og det er klart at man ikke trenger å høre de gamle låtene. 

− Det er fint å se fremover, og ikke bakover, sier Janove. 


I mars var det premiere i Stavanger konserthus for stumteater-forestillingen «The Mute», med musikk av Janove Ottesen og manus ved Christian Eriksen. Teateret er en kjærlighetshistorie fortalt uten replikker, uten ord, språket er musikk, uttaler Gaute Aadnesen i Stavanger Symfoniorkester i en pressemelding.
 
16. juni fikk «The Mute» Heddaprisen for årets forestilling, den gjeveste teaterprisen i Norge.
− Eg vesste ikkje at det gjekk an! forteller Ottesen, til jubel og latter fra publikum. Videre spiller han et utdrag fra teatermusikken, og trollbinder oss slik at enkelte publikummere sitter på kanten av stolen sin, undertegnede inkludert.


Ottesen sier selv at han framfører låtene slik de ble født. Noen låter ble skapt på piano, eller med bandet, eller på gitar. Det er fantastisk å høre ham snakke så engasjert om musikken sin. Ingenting er lagt til tilfeldighetene, og skaper-prosessen er fascinerende.

En av de siste låtene, "Bak en sky hjem", er en av de mest personlige sangene Janove har laget. Han skrev den til sin sønn når han var 19 år og skulle flytte ut hjemmefra.

− Det er noe vemodig, dog bra, med at barna flytter ut. Jeg begynte å tenke på hvordan mine egne foreldre hadde det når jeg var 19 og flyttet ut for å studere. Sirkelen hadde blitt fullført. Det var viktig for meg at han visste at uansett hvor lang han drar på sin ferd, er han aldri lenger enn en sky bak hjemme, forteller en tydelig rørt Janove. Under framførelsen var det nok noen tårevåte øyekroker hos foreldre i salen.
 
Janove avsluttet til stående applaus, og de fleste i publikum var ikke klare for at det var over. Det er tydelig at Ottesen har et solid publikum i Vågan, og vi får håpe han blir å oppleve her igjen om ikke lenge.

Debatt
Våganavisa oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.