IMPONERT: Forfatter Morten Strøksnes bok var overhodet ikke skrevet for teater. Han er derfor meget imponert over jobben Riksteatret har gjort med å overføre Havboka til scenen. Foto: Eivind Biering-Strand

– Jeg er stum av beundring over hva de har fått til

Skrevet av Eivind Biering Strand
06.02.2019 21:42 - OPPDATERT 07.02.2019 12:04

Havboka-forfatter Morten Strøksnes var full av lovord etter norgespremieren på Riksteatrets oppsetning av hans populære bok om havet og håkjerringa i Lofoten kulturhus onsdag kveld.

– Jeg synes det var fullstendig på sin plass og veldig artig å ha turnepremieren her i Svolvær - på andre sida av Hølla, smilte Havboka-forfatter Morten Strøksnes etter norgespremieren på Riksteatrets oppsetning i Lofoten kulturhus onsdag kveld.
Et nærmest fullsatt kulturhus fikk der oppleve en rykende fersk dramatisering av hans populære bok om havet og håkjerringa, med en kraftfull skuespillerprestasjon av Jan Sælid og regi av Ole Anders Tandberg. Urpremieren ble hyllet med rungende applaus og fine ord ved forestillingens slutt.

ENORMT GOD JOBB
Strøksnes har riktignok rukket å se forestillingen ved en tidligere anledning, under en kritikervisning i Oslo forrige uke, men er full av lovord om Riksteatrets produksjon.
– Jeg er stum av beundring for det de har fått til, sier Strøksnes til Våganavisa.
– Hvordan synes du Riksteateret har løst oppgaven med å dramatisere stoffet i boka?
– Jeg er bare full av beundring. De har tatt en bok som overhodet ikke er skrevet for teateret, på noen som helst slags måte - og så har de klart å lage teater ut av det - med scenografi, dramaturgi og stoffutvalg som skal fungere på scene. Jeg synes de har løst det på en enormt bra måte, både i kraft av skuespillerprestasjonen til Jan Sælid og Ole Anders Tandberg, som er en av Norges fremste regissører.
– Hva tror du er årsaken til at så mange har trykket Havboka til sitt bryst?
– Det er vanskelig for meg å svare på. Men det var kanskje noe som lå og duppet rett under overflaten på tidsånden, uten at jeg helt så det selv. Plutselig så viser det seg at det var noe som traff der, som jeg enda ikke helt har skjønt. Hadde jeg hatt oversikt over slikt, så hadde jeg gjort det hver gang, smiler forfatter Morten Strøksnes.

Teatersjef Tom Remlov i Riksteateret fikk blomster av ordfører Eivind Holst etter forestillingen onsdag kveld.
ET BUDSKAP ALLE KAN SLUTTE SEG TIL
Imponert var også ordfører Eivind Holst, som etter forestillinga delte ut blomster til Teatersjef Tom Remlov i Riksteatret. 
– På vegne av Vågan kommune og Lofoten kulturhus er vi utrolig stolte og glade for at Riksteateret valgte å legge urpremièren av Havboka hit til Lofoten kulturhus. Det er ikke hver dag at en norgespremiere legges til Vågan kommune. Etter å ha sett forestillingen, tror jeg også den har et budskap vi alle kan slutte seg til - viktigheten av å ta vare på havet og livet i havet. Uten det har vi ikke noe liv, uttalte Holst.

Jan Sælid har hovedrollen i Riksteatrets oppsetning av Havboka. Foto: Erik Berg/Riksteatret
KRITIKERROST MATERIALE
"Havboka, eller Kunsten å fange en kjempehai fra en gummibåt på et stort hav gjennom fire årstider" ble utgitt i 2015, til forholdsvis unison jubel hos kritikerne. Forfatteren selv, Morten Strøksnes, fikk samme år Brageprisen for boka, og året etter ble han tildelt Kritikerprisen for beste sakprosabok. Havboka er også lest av nærmere 60 000 nordmenn, og er oversatt til 25 språk. 
I fjor sommer kom Havboka "hjem" til Skrova, da Hålogaland Teaters dramatisering ble satt opp på Aasjordbruket. Regissør for forestillingen var Anders T. Andersen, der den ramsalte havhistorien blant annet møtte musikk, videokunst og bildekunst på en helt ny måte.
Når Riksteatret og Nationaltheatret nå går sammen om å gjøre Havboka til teater, er det Ole Anders Tandberg som står ansvarlig for dramatisering og regi. På Nationaltheatret har han en rekke navngjetne dramatiseringer bak seg, og på Riksteatret gjorde han nylig stor suksess med teaterversjonen av Karl Ove Knausgårds Min kamp.
– Og på scenen i vår teaterversjon står Nationaltheatrets skuespiller Jan Sælid – der han skal gi skikkelse til både menneske og håkjerring, skriver Riksteatret selv om den nye forestillingen.

Som altså hadde norgespremiere i Svolvær og Lofoten Kulturhus onsdag kveld.

Debatt
Våganavisa oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.