Knut Kirkesæther er svært fornøyd med at Lofoten Pianofestival får internasjonal anerkjennelse. Foto: Øistein Falch

Lofoten Pianofestival på 3. plass i Europa

Av Mari Rokkan
07.07.2018 11:35 - OPPDATERT 08.07.2018 19:03

Pianist Magazine er blant de største og mest anerkjente tidsskriftene innenfor klassisk musikk med lesere verden over. Magasinet lager hvert år en liste over Topp 10 musikkfestivaler i Europa.

Øverst på listen troner den kjente Trasimeno Music Festival,  etterfulgt av Schleswig-Holstein Music Festival & Masterclasses. Så kommer altså Lofoten Pianofestival.
– Dette er utrolig stort, så stort at jeg ikke helt har klart å ta det inn. Jeg har jo besøkt pianofestivalen i La Roque – verdens største – mange ganger. At vi rangeres foran dem er rett og slett ufattelig, sier daglig leder Knut Kirkesæther i en pressemelding.

–EKSEPSJONELT
Videre nedover listen ligger flere festivaler med både lang fartstid og høyt renommé. Listen er hovedsakelig basert på artistene og programmet som annonseres til de ulike festivalene.
– Med tanke på antallet festivaler som gjennomføres er det også en indikator å gjøre seg bemerket nok til å havne på bordet til Pianist Magazine, sier Kirkesæther.
– Vi vet at artistlisten som årets kunstneriske leder Bertrand Chamayou har satt sammen, er temmelig eksepsjonell, og det gjør godt at andre synes det samme. Årets konserter kunne blitt spilt på hvilken som helst scene hvor som helst i verden, og det er jo tydeligvis ikke bare skryt fra en overentusiastisk daglig leder, sier Kirkesæther.

KULTURMINISTEREN KOMMER
Lofoten Pianofestival 2018 starter mandag 9. juli med åpningskonsert i Lofoten Kulturhus. Kulturminister Trine Skei Grande vil stå for den offisielle åpningen, og festivalen pågår til og med 15. juli. Festivalen er et resultat av Lofoten Internasjonale Kammermusikkfest som første gang ble gjennomført i 2004. Kammerversjonen førte til at flere konsertflygler ble kjøpt inn. Resultatet er at det per i dag finnes ti konsertflygler av merket Steinway i Lofoten. En egen pianofestival ble dermed født. 
– Samtidig er det ikke nok med gode instrumenter og fine omgivelser for å skape det som i dag fyller festivalene.Vi har i alle år ment at det eneste vi kan lykkes med, er å holde en svært høy kvalitet på våre konserter, og konseptet med pianofestivalen viser at vår særegne form settes pris på av selv blaserte storheter som svømmer i oppdrag i verdens metropoler. Jeg er utrolig stolt av hva vi har oppnådd, avslutter Kirkesæther.

 

Debatt
Våganavisa oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.