Kari Fauske har til enhver tid 30 saker hun jobber med. Foto: Morten Moe

Mange baller i lufta

Skrevet av Morten Moe
27.12.2019 17:00 - OPPDATERT 01.01.2020 16:18

60-åringen giftet seg sist sommer, og bryllupsturen gikk til Lovund!

Navn: Kari Fauske
Alder: 60 år
Bor: På Svinøya
Sivilstatus: Giftet seg sist sommer med Per Anton Danielsen, to barn 
Jobb: NSW Arkitektur

– Du giftet deg sist sommer!?
– Ja, og den mannen jeg giftet meg med var den samme mannen som jeg gikk på skole med i Narvik for 40 år siden. Det er litt komisk at jeg den gang var interessert i ham, men han skjønte det ikke da. Vi ble kjent, og så møttes vi igjen etter masse år for to år siden. Så giftet vi oss, for når man nærmer seg 60 har man jo ikke så mye tid til å finne ut av ting, ler Kari, før hun kommer inn på hvor bryllupsreisen gikk:
– Vi så på mange plasser i verden, men bestemte oss til slutt for å dra til Lovund for å gå på fjellet der. Etterpå dro vi på campingtur til Sverige. Det var ingen annen plass i verden vi hadde mer lyst å dra til.

– Men etter saksmengden som kommer fra kontoret her er det vel her du tilbringer mesteparten av tiden din?
– Til enhver tid har jeg cirka 30 saker jeg holder på med. Av disse er cirka 10 reguleringsplaner som jeg jobber med til enhver tid. Det er samtidig det som er spennende med denne jobben, for egentlig blir du aldri ferdig. Det kommer jo nye saker å jobbe med hele tiden.

– Nå kommer den nye byplanen. NSW har jo vært veldig aktiv i forhold til den. Hva er etter din mening det viktigste i den?
– Hensikten med byplanen er jo å legge grunnlaget for hva vi kan gjøre framover. Den gir jo føringer for mulighetene, og kan gi oss nye idéer og planer. Fra vårt firma er det kvaliteten på bebyggelsen som er viktigst. I valgkampen ble det fokusert veldig mye på byggehøyder, men det kan bli vanskelig å si at det skal være én byggehøyde i Svolvær. Det har med omgivelsene å gjøre, at det blir balanse mellom det som er fra før. Allerede i den første Byplanen i 1925 var Sverre Pedersens motto «Byplan – balanse». Det er like viktig i dag som det var i 1925. Alt er jo relativt, og da vi tidligere hadde 2-3 etasjers bygninger på 30-tallet var det rett å bygge i den høyden. Men nå har alt hevet seg, så vi må se på det som kommer – ikke det som var. 

– Fauske-slekta, hvor lenge har den vært i Svolvær?
– Min bestefar kom fra Nordfjordeid i 1920 cirka, og giftet seg med Gunnlaug Berg som var en ordentlig Svolvær-dame og søsteren til Gunnar Berg. Han bestefar kom hit som postmester den gangen.

– Den lille fritiden du har, hvordan bruker du den?
– Den bruker jeg veldig tettpakket med båtturer, jeg går på fjellet uansett vær, sykler om sommeren og vi er veldig glade i lange bilturer. Det er kanskje ikke så populært i disse miljøtider, men vi kjører både til Narvik, og tar helgeturer til Oslo. Da kjører vi både dag og natt.

Pulten til Kari er aldri tom - og skal heller ikke være det.Foto: Morten Moe– Har du gjort deg opp noen mening om flyplass-situasjonen i Lofoten?
– Enten bør vi få en storflyplass på Leknes, og i tillegg bruker Evenes. Eller så bør Evenes oppgraderes ytterligere. Vi har det jo veldig greit mens de planlegger med at vi fortsatt kan bruke Svolvær.

– Ting tar tid når man jobber opp mot planavdelingen i kommunen?
– Vi skal jo tilfredsstille tiltakshaver. Men vi ønsker jo å ha et godt samarbeid med alle i prosessen og skape utvikling. Så vi ønsker jo at ting skal både gå så fort som mulig, men også at det blir kvalitet over det som gjøres. En del av jobben vår er jo å presse på slik at ting blir unnagjort og at det blir en grei prosess.

– Hvorfor valgte du høyskolen i Narvik i sin tid?
– Det var fordi jeg ønsket å bli arkitekt. Da det bar til stykket, og jeg skulle flytte syntes jeg det ble for langt unna. Da bestemte jeg meg for Narvik, og dro dit for ingeniørutdannelsen i stedet. Nå har jeg det jo helt topp, for jeg får drive med arkitektvirksomhet og samtidig har den bakgrunnen som ingeniør. Da får jeg jo gjøre andre oppgaver også. Barndomsdrømmen er endelig gått i oppfyllelse, for da jeg var 10 år gammel og kom tilbake fra Sverige, bygget jeg byer da jeg kom hjem. Ringen er sluttet!

– Hvordan er det å sitte alene på kontoret her?
– Jeg synes det er flott at det går an å jobbe i et Oslo-firma og ha kontor her. Jeg har god kontakt med de i Oslo, kanskje bedre enn de som jobber sammen i Oslo. For mail får man svar på, så det fungerer veldig fint.

– Ser du på noe på TV?
– Litt nyhetssendinger og litt langrenn. Men jeg bruker ikke veldig mye tid foran TV-skjermen.

– Av de 30 prosjektene du jobber med nå. Hva er du mest spent på utfallet av?
– Det må være de reguleringsplanene jeg holder på med. Det er det som har fokus, sier Kari, som like før jul fikk gjennom planene for Bøteriet Rorbuer i Henningsvær etter en langdryg affære med en del fram og tilbake i planavdelingen.
– Jeg har jo også jobbet mye med Rokkans planer om molo på Rækøya, hytter på Lyngvær, Sauøya i Henningsvær, Kongsvatnveien der det er planer om boliger. I sistnevnte prosjekt har vi nå tilpasset det litt, så får resten av planen følge byplanen når den blir vedtatt. Her har jo Fylkesmannen trukket innsigelsen som angikk dette området, så vi er spente på fortsettelsen. Det skal bli en annen type boliger, naturplasserte boliger tilpasset terrenget. Det kan apellere til yngre folk som ikke trenger store utearealer til hage, men kan bruke naturen rundt som uteområde.

– Jeg holder også på med reguleringsplaner andre steder i Norge. Bedriften er jo ikke knyttet bare til Lofoten og Vesterålen. Til daglig er jeg rådgiver for arkitektene i Oslo, og har reguleringer andre steder. Det er ikke bare for privatpersoner å fremme byggesaker lenger. Det må kvalifiserte firma til for å gjøre det. Og alt mulig skal jo reguleres nå. Det er overordnede planer som styrer dette, og da kommer man ikke utenom detaljerte reguleringsplaner. Og det blir stadig flere av disse.

– Du bor jo på Svinøya selv. Hvordan ser du på de reguleringsplanene som nå foreligger?
– Jeg synes det er veldig positivt. Svinøya Rorbuer har fått til noe fantastisk med Børsen, men det er veldig viktig at turismen nå kommer i regulerte former. Det må ikke bli så mye at de som kommer hit ikke har noe å se på. Vi merker veldig godt at det nå er helårsturisme, mens det tidligere var to perioder i året. Men så lenge de oppfører seg ordentlig og har en opplevelse for livet, synes vi det er det er bare hyggelig at de er der. Det begynner imidlertid å bli såpass presset at det må kontrolleres og ikke tar overhånd. 

– Brua er en flaskehals?
– Den er tross alt like bred som Fiskebøl-veien og en av de mest oversiktlige veistrekningen vi har i Svolvær. Så jeg synes ikke det er et veldig stort problem. Skal de løse dette bør de bygge en bru på siden av den gamle brua. I byplanen er det foreslått å bygge en bru langs havflata, men jeg ser ikke for meg hvem som skal bruke den. Turistene som kommer med Hurtigruten løper jo opp på toppen av brua for å nyte utsikten derfra, avslutter Kari Fauske.

Dette er NSW Arkitektur
• Kontoret i Svolvær har vært engasjert i mange spennende prosjekter i både Lofoten og i Vesterålen og presenterte nylig spennende prosjekter i Rødsanden ved Digermulen og Bøteriet rorbuer i Henningsvær, som er under bygging
• Kanskje mest kjent for Gardermoen hovedflyplass samt ombygging og restaurering av Slottet gjennom 14 år
• Firmaet feiret 40-årsjubileum i år
• Et av Norges største uavhengige arkitektfirmaer (ikke eid av ingeniørfirma)
• Firmaet har vært aktivt i det offentlige ordskiftet, ikke minst i byplandebatten i Svolvær, siden firmaet åpnet kontoret i byen for mer enn 12 år siden.