HÅPER FORELDRE KAN TA SEG TID: Youtuber Martin Bårdsen mener foreldre burde prøve å forstå appellen Youtubere har til unge. Foto: Øistein Falch

Martin fra Kabelvåg ber foreldre sette seg bedre inn i YouTube

Av Øistein Falch
05.07.2018 21:00 - OPPDATERT 10.07.2018 10:45

Fra soverommet kan Martin Bårdsen nå ut til opp mot hundre mennesker på tvers av landet samtidig med kanalen «Lord Argatron». Det hele begynte med idéveksling mellom han og kompiser.

– Jeg har jo en veldig stor lidenskap for gaming i utgangspunktet som jeg har hatt siden jeg var tolv-tretten år. Da ble det til det at jeg satt med kompiser og sa at jeg kunne tenkt meg til det å begynne å streame, sier han.

Det var et initiativ som ble tatt i samråd med kompisene. For å streame i god kvalitet må man ha en PC av god kvalitet. Harddriven 25-åringen har på rommet sitt er nærmere 40 kg tung, og gir han god plass. Bårdsen har brukt 60 000 kr samlet på utstyret han bruker.

– Det er ikke noe her som er kjøpt på kreditt. Det har kommet fra egne opptjente penger.

–  DET HANDLER OM EN FELLES INTERESSE FOR GAMING
Streaming på YouTube er en livesending der en person, ofte en gamer, spiller et spill med hele spillesekvensen åpen på skjermen. Oftest er det et lite videovindu av personen som spiller i hjørnet av skjermen. Bårdsen er klar over at den eldre generasjonen kanskje ikke skjønner seg på denne formen for underholdning, men mener at forklaringen på hvorfor dette er et fenomen som treffer unge er ganske enkel.
– Det ligger vel utelukkende i det her med felles interesse for gaming. Hvis du er bilinteressert ser du på Top Gear, er du veldig glad i mat ser du ofte på Hellstrøm. Det ligger i bunn og grunn for den felles interessen og lidenskapen vi har for spilling. Jeg sitter og spiller, folk ser på hva jeg gjør, de kan lære, de kan prøve det samme som jeg gjør når de spiller. Det er en læringskurve – litt sånn «gi og ta».

HAR TJENT 30 000 PÅ DONASJONER
Konkurransen om seerne er beinhard. Til tross for en noe kanal med i overkant av 2100 følgere, er Bårdsen under brukernavnet «Lord Argatron» en konkurrent med de mer etablerte streamerne. Han peker på tilstedeværelsen sin som en mulig grunn til at han har vært i stand til å konkurrere med de litt som er litt mer rutinerte.

– Det ligger veldig mye i karisma. Hvordan du er, og framstiller deg selv på person. Jeg har scoret veldig mye på det at jeg prøver å ha kontakt med mine seere. Dette er noe vi gjør sammen, ikke bare jeg alene. Jeg tenker at mye på grunn av det at jeg kanskje er veldig inkluderende med de som ser på, så scorer jeg veldig mange poeng bare på det.

Det første halvåret kanalen «Lord Argatron» har vært aktiv, har Bårdsen sanket inn en repsektabel sum bare i donasjoner fra seere. Først nå har han skaffet seg partnerskap hos YouTube, som gjør at han kan tjene penger på visningstall.

– I dette markedet, som alle andre markeder, er penger en faktor. Der har jeg og vært i overkant heldig. Jeg føler det er viktig å poengtere at det absolutt ikke nødvendigvis går sånn for alle andre som det har gått for meg. Nå ligger jeg en femtilapp unna å ha mottatt 30 000 i donasjoner siden oppstarten i januar. Disse pengene går utelukkende til å forbedre kanalen og utstyret. Slik at jeg kan gi de som ser på en bedre seeropplevelse.

– KULTURSKOLEN HAR GITT MEG MYE
Bårdsen peker også på oppveksten på Vågan Kulturskole som noe som kan ha vært med på å ha dyrket en entertainer i ham.

TENKEPAUSE: Veksten som Youtuber har gått fortere enn hva Martin hadde forventet. Foto: Øistein Falch

–  Jeg har vokst opp i Vågan, og kulturskolen har jo gitt meg mye til å bli en showman. Det har lært meg opp til å være ydmyk og inkludere andre, se andre mennesker. Jeg føler jeg klarer å lage show når jeg streamer, og at folk finner dette underholdende når de ser på. 

MAKT OG PÅVIRKNINGSKRAFT
Allerede da han passerte 1000 abonnementer på kanalen sin, kjente Bårdsen på påvirkningskraften han hadde på unge. Det var aldri i utgangspunktet målet å ha en kanal rettet mot barn, men et større antall av seerne hans var svært unge. Bårdsen har tatt dette til betraktning på hvordan han opptrer i livesendingene sine.

–  Jeg tenker det ligger et ansvar hos meg som streamer og YouTuber, men samtidig kan jeg ikke stå ansvarlig på hvordan enkelte velger å tolke innholdet mitt. Det ligger jo også et stort ansvar på foreldrene, men det betyr ikke at jeg holder på med fullstendig ansvarsfraskrivelse.

– VELDIG MANGE SKJØNNER IKKE DEN NYE MEDIEVIRKELIGHETEN
Bårdsen for støtte for resonnementet sitt av kanaldirektør for YouTube-nettverket Nordic Screens, Ivar Steen-Johnsen. Han mener at det er et generasjonsskifte i underholdningsformen som foresatte ikke har tatt helt seriøst.

– Veldig mange voksne skjønner ikke den nye medievirkeligheten. Unge påvirkere har en veldig sterk påvirkning på de som følger og ser dem. Derfor er jo det rådet om at foreldre bør ta aktivt vise interesse for det barn og ungdom holder på med, rett og slett for å forstå deres virkelighet. Den er helt ny i denne generasjonen, i forhold til den andre. Ingen av dem som er godt voksne har sett hva dette handler om, uttaler Steen-Johnsen.

Ivar Steen-Johnsen. Foto: Nordic Screens

Han viser også til at YouTube har tatt grep for å unngå innhold som potensielt kan være skadelig for unge eller andre seere.

– Det jeg kan si at plattformene har innskjerpet veldig kraftig det siste året. YouTube har ansatt 10 000 mennesker som ser på innhold som er klaget inn, for å fjerne dårlig innhold. I tillegg så trener de aktivt opp AI(artificial intelligence red.anm), for å fange opp det som er dårlig. Streamingtjenesten Twitch har begynt med tilsvarende prosesser, presiserer han. 

Etter å ha blitt kjent med ansvaret som ligger til grunne for å være en personlighet på nett, er Bårdsen likevel klar på at han kommer til å satse videre på YouTube, men om det kommer til å bli hans levebrød er enda usikkert.

–  Nå ligger vi litt sånn midt imellom. Jeg har tenkt å satse, men å ha dette som en fullverdig jobb med en fullverdig inntekt har jeg ingen planer om per nå. Det har jeg ikke størrelsen og følgertall til per nå. 

–  Enn hvis du får det, da?
Vel, vi får se hvordan det utvikler seg. YouTube er et marked som ekspanderer nå. Bare denne måneden har jeg fått 600 nye følgere, og hvis det fortsetter å stige i den farta det gjør nå, så vil det å bruke YouTube som et satsningsområde bli et mye større alternativ, avslutter Bårdsen.

Debatt
Våganavisa oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.