SELGER BOBILER: Ragnhild Paulsen forklarer Alf Johansen (tilvenstre) og Viggo Remme hvorfor de trenger en ny bobil. Foto: Morten Moe

Nå er det sesong for bobil i Lofoten

Skrevet av Morten Moe
09.05.2019 14:58 - OPPDATERT 09.05.2019 20:02

Våren er over oss, og det er mange som spekulerer på å kjøpe seg bobil. Og det er nå du kan gjøre de gode kjøpene lokalt.

Utvalget av bobiler har eksplodert de siste årene. Det har blitt en slags motegreie, der de yngre middelaldrende har trådt inn der det før var pensjonistene som rådde grunnen. Men det koster å være kar. I følge daglig leder ved K. Paulsen & sønner i Svolvær, John-Cato Paulsen, starter de nye bilene rundt 800.000 kroner - det er inngangsbilletten. 

− For den summen får du en helt kurant 3,5-tonns bil, men ikke av de største, og det er begrenset hvor mye utstyr det er på den. En helt  grei bil med det mest nødvendige. Skal du opp litt i størrelse og ha litt mer avansert utstyr og vinteregenskaper, en bil du kan dra til Kirpis i minus 20, alt det trekker opp prisen. Da koster det fort over én million. Den dyreste vognen vi har inne nå koster drøyt 1,6 millioner, sier Paulsen.

BOBILER SOM STUA HJEMME
Mye fint å se i hallen til K. Paulsen & sønner.    Foto: Morten MoeMen det er slett ikke den dyreste bilen de kan levere. For bobilene er litt som stuen din hjemme.
− Vil du ha tipp topp lydanlegg, stort TV, air-condition, sentralstøvsuger, steikovn og slike ting, så kan vi selvsagt levere det. Da bestiller du din egen bil ut i fra en prisliste for tilbehøret du vil ha installert på fabrikken.
− Hva er bestillingstiden for noe slikt?
− Da må du bestille den i løpet av sommeren, så får du den foran sommeren året etter. På de aller nyeste bilene er det for eksempel populært med hydrauliske, selvnivellerende støttebein. Du trykker på en knapp, så retter bilen seg opp. Automatisk parabol har vært populært noen år. Store stereoanlegg med projektor og lerret, det er bare fantasien som setter grenser. Mye går på at du skal ha full kontroll, som om du var på hytten eller hjemme. Man skal være fri og uavhengig, stoppe hvor som helst med god batterikapasitet, sier Paulsen.

BRUKT STARTER PÅ 300.000
− Hva med brukte biler?

− Det vi har på lager starter på vel 300.000 kroner. Da er det selvsagt tilstand, alder, utstyr og mange faktorer som avgjør pris. Men bobiler har tradisjonelt holdt seg godt i pris, bruktmarkedet har vært veldig godt, sier Paulsen. Firmaet hans har drevet på med bobiler i 10 år, og er nå klare for å ta neste steg.
I dag har de en hall på 350 kvadratmeter, og har planer om å utvide til 2000 boritmot kvadrat fordelt på to etasjer.
− Da får vi inn alle bilene som i dag må stå ute, og vi kan få utvidet verkstedkapasiteten. Per i dag kan vi avhjelpe alle problemer våre kunder får på bodelen. Når det gjelder bildelen må de med Mercedes til Sortland, mens de som har Fiat kan dra til Leknes. Er det fortsatt fabrikkgaranti, må de innom et merkeverksted, sier Paulsen.
− Er det dyrt å forsikre disse bobilene?
− Det er vel relativt sett billigere enn en personbil. Det henger nok mye sammen med at de brukes mindre enn en personbil og at det er mindre skader. I forhold til pris betaler du langt mindre. En bil rundt en million vil koste rundt 6000 i året  å forsikre, sier Paulsen.
Han kan lokke med messe fram til lørdag med gode tilbud på både brukt, nytt og tilleggsutstyr. 

GODE TILBUD
− Det er nå det er mulig å gjøre gode kjøp og vi har også tilbud på montering. Dette gjør vi hvert år for å markere starten på sesongen. Og sesongen ser ut til å bli lenger og lenger. Vi har faktisk betjent mye turister denne vinteren, vi merker at det blir flere turister for hvert år som går. Vi har jo også utleie av bobiler til disse, til alle årstider. De slipper transportetappene, og så leier de bil for en uke eller to. Prisen ligger fra 12.500 i uka til 17.000. Skal du leie bil og betale for hotellrom kan det bli langt dyrere. Her har du begge deler i en pakke, sier John-Cato Paulsen.



Debatt
Våganavisa oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.