SATSER PÅ BERGANS: Trygve Tingvoll, Laila Winger og Geir Rune Holm har trua på at Bergans og de andre norske merkene skal få et oppsving.

Satser på norske varer

Skrevet for Sport 1 Amfi Svolvær
21.12.2018 09:00 - OPPDATERT 04.12.2019 13:21

– Vi er en av 10 norske butikker som har fått «shopindrop» fra Bergans. Det er vi litt stolte av, sier Geir Rune Holm, daglig leder av Sport1 i Amfi i Svolvær.

Det er en velfylt sportsbutikk som møter oss i andreetasjen på Amfi. Og allerede innenfor døra har en hel vegg med Bergans-varer fått plass.
– Vi har trua på merket, at det skal få seg en oppsving i årene som kommer. Der har vært veldig målbevisste, og satser nå på kvalitet i produksjonen og miljø. Duna i de jakkene vi har her, er for eksempel resirkulert, sier Holm, som mener det er en trend vi bare kommer til å se mer av i årene som kommer.

Nytt er det også at butikken i år starter med salg av topptur-utstyr.
– Dette er noe vi tar tak i nå. Toppturer i Lofoten-fjellene bare øker. Vi har bra tur-kompetanse, og kan levere alt fra alpinsokker til hjelmer, fra topp til tå. Vi får også skredsekker som er gjenbrukbare. Nå har vi fjernet skoveggen for å få bedre plass til å stille ut ski og utstyr. Det er vel ikke noen andre i Norge som har gjort det grepet. Nå er skoene kommet over på paller, og det ser ut til å fungere bra, mener Holm.

De har også sitt eget verksted, men ifølge Holm krever ikke det nye topptur-utstyret så mye montering som før.
– Nå kommer skiene med skinner som bindingene skal inn i.  Det er ikke behov for boring og skruing lenger. Fellene må tilpasses, men ellers er det mye enklere. Selv de som ikke har vært så mye i butikken her kan knipe på en binding. Det sparer oss for mye arbeide, mener han.

I miljøklassen finner vi også Icebreaker, som er et nytt merke hos Sport1.
– De satser også på gjenvinning, og er sammen med Devold enda ett av de norske merkene vi har trua på skal gjøre det bra framover, sier Geir Rune Holm.