SIKKERHET: Solide stillaser og nok sikringsutstyr er viktig for denne gjengen; fra venstre Arne Petter Sørensen, Emil Rottem Nilsen, Espen Haugen, Christian Johansen, Morten Sletten og Øyvind Jenssen.

Sikkerhet foran alt

Skrevet av Administrator
25.11.2018 13:00 - OPPDATERT 03.12.2018 13:07

– Når vi setter opp stillas, og i alt arbeidet vi foretar oss, så er det sikkerheten som kommer først, sier Espen Haugen ved Byggesystemer i Svolvær.

Det er byggeboom i Vågan, og Byggesystemer, som leverer stillaser, lifter og småverktøy i alle klasser, har travle dager.
– Utfordringen nå om dagen er å levere nok utstyr til våre kunder. Vår styrke er at vi kan leie inn fra våre andre byggesystem-avdelinger og slik løser vi oppgaven. Vi finner alltid en løsning for kunde sier, sier Espen Haugen, daglig leder og en av eierne av Svolvær-avdelingen. Men til tross for slike småplager – bedriften går så det suser fra lokalene i Osan.

VERDISKAPNING
Han er stolt av bedriften, som de siste årene har vokst fra å være en forholdsvis liten aktør til å bli en av de store i Lofoten på denne typen leveranser. Bedriften ble startet i 2006, og i 2012 investerte man tre millioner i et tilbygg som gjør at man i dag har mye av driftsutstyret innendørs.

– Det handler mye om lokal verdiskaping. Vi synes det er flott at vi kan være med og støtte opp om den flotte utviklingen vi har sett blant annet i byggebransjen i Lofoten. Når det går godt i den næringen, så får vi travle dager. Og det liker vi, sier Haugen, som er svært opptatt av sikkerhetsaspektet i det de leverer til sine kunder.

SIKRING OG SERVICE
– Når vi setter opp stillaser er sikkerhet det aller viktigste for oss. Både for våre egne arbeidere som setter det opp, og for de som skal bruke det. Vi bruker skikkelig sikring og hjelm, er det meldt om dårlig vær (det skjer jo i Lofoten) tar vi befaringer for å sjekke at alt av stormsikring og andre deler sitter som det skal. Vi bruker proft utstyr, og slakker ikke på dette uansett hvor travelt vi måtte ha det, sier Haugen.

Han er også opptatt av å ha servicen på plass, og tror suksessen de siste årene gjenspeiler at de har klart det.
– Vi vokser stadig, og har ansatt folk etter hvert som det har vært behov for det. Da kan vi også levere god service, sier Espen Haugen.