Black Widow er den nyeste av filmene i det populære Marvel-universet.

FILMANMELDELSE:
BLACK WIDOW

(2021)
USA, 2 t 14 m
IMDB-score: 6,8

Den australske regissøren Cate Shortland var ikke særlig kjent for massen før hun fikk seg en plass i det enorme MCU-maskineriet. Marvel Cinematic Universe fortsetter å «spy» ut både filmen og serier – og det virker som om dette er en utømmelig kilde og dermed en pengemaskin uten like. Shortland fikk altså ansvar for å la Natasha Romanoff (Black Widow) få skinne i sin egen historie på lerretet. Uten å komme med altfor store «spoilers», kan man trygt si at handlingen spinner seg rundt tiden før de to siste «Avengers»-filmene. Nærmere bestemt etter «Captain America: Civil War» og før «Avengers: Infinity War». Dette kan være greit å vite, slik at man kan få det svært så innholdsrike tidslinjepuslespillet til MCU å gå opp.

Vi blir først kjent med «Den sorte enken» da hun var liten og bodde i USA med sin tilsynelatende idylliske sovjetiske familie. En bauta av en far, en trygg og god mor og ikke minst en søt lillesøster. Ting skjer, og familien må på flukt. Barna blir skilt fra foreldrene og vi som kan vår MCU, vet at Natasha havner på en skole hvor hun trenes til å bli en drapsmaskin av dimensjoner! Vi spoler fremover i tid, slik at selveste Scarlett Johansson kan portrettere den eldre Natasha. Hun kommer i kontakt med både søster og foreldre og sammen forsøker de å redde verden mot den onde Dreykov (Ray Winstone).

Dette er ikke den beste MCU-filmen, men heller ikke den verste. Det var forfriskende å endelig få se en Marvel-film igjen på kino, etter å ha pløyd gjennom seriene «Falcon & The Winter Soldier», «WandaVision» og «Loke» på skjermen hjemme. Actionsekvensene er selvsagt «over the top» og de usannsynlige stuntene likeså, men man koser seg likevel. Marvel-filmene har forstått at man må blande inn naturlig humor og lettbeint underholdning underveis, og de gjør de også her (kan noen gi samme beskjed til DC-filmene?). David Harbour («Stranger Things») og Florence Pugh («Midsommar») spiller Natashas far og søster, og gjør egentlig hele filmen. For en sjarme og utstråling de begge har! Håper på flere filmer med disse i castingen.

Ingen viktig del i dette universet, men allikevel en fest av en film!

Den får derfor 5 av 7 mulige på popcorn-skalaen.

Even Jacobsen

PÅ KINO DENNE UKA:

Torsdag - siste dag!
Dune

Originaltittel: Dune
Premiere: 2021-09-15
Varighet: 2t 35min
Sjanger: Eventyr, Drama, Sci-Fi
Aldersgrense: 12
Originalspråk: Engelsk
Regissør: Denis Villeneuve

En mytisk og følelsesladet heltereise. DUNE forteller historien om Paul Atreides, en ung mann begavet med mystiske evner og profetiske visjoner og forutbestemt til å bli leder for å gjenopprette freden blant de stridende adelsfamiliene som i generasjoner har kjempet om makten for å kontrollere verdens mest dyrebare ressurs - et verdifullt krydder som kan forlenge livet. Når ondskapsfulle krefter eksploderer i konflikt om eneretten til tilgangen på krydderet, må Paul overkomme farer og ondsinnede planer mot ham for å sikre fremtiden for familien og folket hans. Han må våge seg inn i en verden der bare de som kan overvinne frykten, vil overleve.

Fredag, søndag:
Boss Baby - Familiebedriften

Originaltittel: The Boss Baby: Family Business
Premiere: 2021-09-24
Varighet: 1t 47min
Sjanger: Animasjon
Aldersgrense: 6 år
Originalspråk: Norsk
Regissør: Tom McGrath

Fra DreamWorks Animation kommer oppfølgeren til den Oscarnominerte suksessen fra 2017.

Brødrene Templeton har blitt voksne, samtidig har de vokst fra hverandre. Tim er en hjemmeværende familiefar, mens Ted har blitt en velstående direktør i et stort selskap. Brødrene gjenforenes når hemmelige agenter fra BabyCorp trenger dem, med en helt spesiell ny boss i spissen.

Fredag, tirsdag:
Creation Stories

Originaltittel: Creation Stories
Premiere: 2021-09-24
Varighet: 1t 45min
Sjanger: Biografi / Komedie / Drama / Musikkfilm
Regissør: Nick Moran

MANNEN SOM SKAPTE LYDSPORET TIL EN HEL GENERASJON!

Etter en beinhard oppvekst i Glasgow fant Alan McGee sitt kall i musikkmiljøet i London, hvor han i 1983 grunnla Creation Records - Det legendariske plateselskapet som utga The Jesus and Mary Chain, Primal Scream, My Bloody Valentine og ikke minst Oasis. I denne biopic’en basert på McGees selvbiografi om sin vanvittige opptur og like så vanvittige nedtur, følger vi McGee gjennom en tid spekket med musikk, glede, galskap og rikelige mengder av narkotiske stoffer og alkohol. Tempoet er frenetisk, historiene mange og hjertet stort i filmen om mannen som har trollebundet generasjoner. Irvine Welsh, forfatteren bak Trainspotting, har bearbeidet McGees opplegg. Nick Moran har regissert og soundtracket byr på bl.a. Oasis, Primal Scream, My Bloody Valentine, The Boo Radleys, The Jesus and Mary Chain, Sex Pistols, David Bowie, D-Ream og Dido, m.fl.

Søndag:
Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings

Originaltittel: Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings
Premiere: 2021-09-01
Varighet: 2t 12min
Sjanger: Action, Fantasy, Superheltfilm
Aldersgrense: 12
Regissør: Destin Daniel Cretton

Se Marvel Studios "Shang-Chi and The Legend of The Ten Rings" med Simu Liu som Shang-Chi, som må konfrontere fortiden han trodde han etterlot seg, da han blir trukket inn i nettet til den mystiske Ten Rings- organisasjonen. Vi får også se Tony Leung as Wenwu, Awkwafina som Shang-Chis venn Katy og Michelle Yeoh som Jiang Nan. I tillegg får vi se Fala Chen, Meng'er Zhang, Florian Munteanu og Ronny Chieng i dette episke eventyret.

Onsdag:
Ingenting å le av

Denne filmen kan sees på kino til 50% for kinoklubb-medlemmer
Premiere: 2021-09-10
Varighet: 1t 46min
Sjanger: Drama, Komedie
Aldersgrense: 9
Originalspråk: Norsk
Regissør: Petter Næss

Kasper Berntsen (40) er en vellykket stand-up komiker, som har alt han kan ønske seg. Han kjører faste show på Oslos beste klubber, har en perfekt kjæreste og trives svært godt i rampelyset. Men så mister han grepet og en dag endrer alt seg.

Kaspers årlige sommershow blir avlyst og kjæresten gjør det slutt med ham. Når man tror det ikke kan bli verre, så blir det nettopp det – han får vite at han har en alvorlig sykdom. Det er da humoren kommer til sin rett. Kasper oppdager nye sider av seg selv og ikke minst - hva som er det viktigste her i livet. Ingenting å le av er en morsom historie om verdien av å ta livet på alvor.