Sjur Hauge, Lisa Blom og Maren Eek Bistrup er storfornøyde med samarbeidet rundt Lofoten Ski Lodge.

− Skituristen er den beste turisten vi har i Lofoten

Skrevet av Trine Sivertsen
24.10.2019 17:00 - OPPDATERT 25.10.2019 11:48

Northern Alpine Guides eies og drives av Maren Eek Bistrup og mannen hennes Seth Hobby. De er et fjellføringsfirma som har holdt til i Kabelvåg siden 2010. I fjor innledet de et samarbeid med Nyvågar Rorbuhotell om konseptet deres Lofoten Ski Lodge, og har også vært verter for en stor amerikansk skifilm-produksjon.

I Tore Hjorts gate sitter det en enorm hvit sky av en hund og ønsker velkommen før eier Maren Eek Bistrup åpner døren.

− Velkommen, smiler Bistrup.

 I fjor kjøpte de et hus i Kabelvåg sentrum som har kontorer og utstyrsgarasje i første etasje. Inn døra kunne man like greit kommet inn i stua til noen, med en komfortabel sofa og retro lenestoler. Skikkelig hjemmekoselig.

NY FAST BASE
− Det er deilig å ha fått en fast base. Nå har vi fått fiksa det litt opp, og det er veldig hyggelig å starte å ta imot partnere, gjester og kunder her nå, forteller Bistrup.

I høysesongen på vinteren og våren har de på det meste opp til 12 guider. De fleste guidene kommer reisende til Lofoten år etter år for å jobbe her, noen har vært her 8-9 år på rad. Bedriften har tre helårsansatte, en av dem er Sjur Hauge, som byr på kaffe før han lener seg tilbake i retrostolen. 

− Guidene våre er sertifiserte opp til tennene for å si det sånn, de har IFMGA-sertifisering. Det er mellom tre og et halvt og fem års utdanning, og mellom fem og ti års forberedelser for å oppnå dette. I tillegg handler det om å finne de rette folka. Man skal ha kompetansen, men det er sentralt for oss at det er bra folk også, forteller Hauge.

Å være IFMGA-sertifisert, også kalt Tindevegledere, er den høyeste sertifiseringen man kan få innen fjellsport. 

Foto: Northern Alpine Guides

DE BESTE TURISTENE
Vinterturisme er noe som har økt i stor grad de siste årene, og i Lofoten opplever man i større grad at man begynner å få en god helårsturisme. Northern Alpine Guides har en klar profil på at den turismen de bidrar til ikke skal etterlate avtrykk i naturen, samt at det skal være gunstig for Lofoten å få denne typen turister hit.

− Skituristen er den beste turisten vi har i Lofoten, helt klart. De har et veldig lite fotavtrykk i naturen, fordi snøen smelter til våren. De er her lenge, bor og spiser her, og bruker som oftest opplevelsesbaserte bedrifter, så de legger igjen bra med penger, forteller Hauge.

− Også er de veldig hyggelige. Vi har også en bred kundemasse. Den eldste gjesten vi har hatt var nærmere 80 år gammel! Noen har spart lenge og har én uke de har gledet seg til å bruke pengene på, og noen kommer spontant på tur fra en båt i Bahamas fordi de ser at det snør i Lofoten, ler Maren.

Det de mener gjør Norge, og spesielt Lofoten så attraktivt for skiturister er nettopp den uberørte naturen, og det autentiske med livet her. Folk som lever hektiske liv finner stor glede i å kunne oppleve å stå alene i fjellet, uten støy og bråk fra skiheiser og store mengder andre folk.

− Du kan selge så mye mindfullness som du vil, men det er ingen andre steder i verden du kan oppleve en sånn natur med fjell, hav og utsikt. Du må være din egen skiheis, og det gjør Lofoten unikt, sier Hauge.

− Gjestene blir rørt av å være her. Vi har hatt folk som kommer ned fjellet og begynner å gråte fordi det er så vakkert at de ikke vet hva de skal gjøre. For oss er det også viktig å fomidle kultur og kunnskap om Lofoten, og skape gode, trygge og fine opplevelser. Man står på ski og spiser god mat, så er det tidlig i seng fordi man skal opp tidlig på fjellet igjen neste dag. Det er ikke Hemsedal-tilstander her, forteller Bistrup.

På kontoret i Tore Hjorts gate i Kabelvåg er det hjemmekoselig og gode samtaler. Northern Alpine Guides og Nyvågar Rorbuhotell er strålende fornøyde med samarbeidet de har startet.

SAMARBEIDSPARTNERE
Inne på kontoret er også daglig leder på Nyvågar Rorbuhotell, Lisa Blom. I fjor startet de samarbeidet om Lofoten Ski Lodge.  Med utsikt mot fjellene helt i havkanten, tilbyr de et vinterkonsept for å ta imot skiturister i rorbuene, med fasiliteter som havbading, badstue og lokal mat på menyen. 

− Skiturister har blitt majoriteten av gjestene våre fra midten av februar til begynnelsen av mai nå, og det er et utrolig gøy klientell å jobbe med. Vinter- og vårsesongen har gått fra å være medioker til å bli høysesong med fullt hus, forteller Blom.

Skituristene kommer i tillegg til øvrige besøkende på Nyvågar, i tillegg til at de også avholder konferanser og har ulike arrangementer på agendaen. Blom er utrolig fornøyd med samarbeidet så langt.

− Det er veldig takknemlige gjester! Og vi får en helt annen relasjon til dem, siden de bor her over lengre tid. De setter pris på at alt er tilrettelagt så bra. I fjor var hektisk, vi jobbet intensivt og det skjedde mye. Men vi snakket mye sammen, og med råd fra «ekspertene» slik at jeg fikk satt meg inn i hva disse type kundene trenger, har vi vært godt forberedt. Vi komplementerer hverandre veldig bra, forteller Blom.

Skituristene er de beste turistene i følge bedriftene. Fokuset ligger på de gode naturopplevelsene, kombinert med god lokal mat. Foto: Northern Alpine Guides

FOKUS PÅ NATUREN, KULTUR OG HISTORIE
På Nyvågar er de sju faste ansatte, og på sommertid er de en stab på rundt 30. For Blom er god arbeidskultur noe hun fokuserer mye på, både i daglig drift og ved ansettelse av nye ansatte. 

− Jeg får dessverre lite søknader fra lokale folk, det ønsker jeg meg! Det er viktig for meg at de ansatte har interesse av Lofoten og ønsker å benytte seg av naturen, ved å surfe, stå på ski eller gå på fjellet. Jeg vil ikke ha de som bare vil jobbe mest mulig timer, og det har gjort at vi nå har en fantastisk dynamikk i staben, og videre med våre gjester, forteller Blom. 

− Det er en fin ting at vertskapet også bor ute på Nyvågar. Man bor sammen, er på tur sammen, og får et godt samhold med gjestene, sier Bistrup.

− Alle gjestene som kommer til oss skal føle seg godt ivaretatt som individuelle gjester. Vi styrer unna store grupper og arrangementer, og vil at guiden vår skal ha en god relasjon til gjestene. Det blir en helt annen situasjon i forhold til den industrialiserte turismen, sier Hauge.

− De som bor på Lodgen er veldig interesserte i Lofoten. De stiller spørsmål om kultur og historie, og smaker vaffel, brunost, syltetøy og tran. Man vil at det skal være praktisk og tilrettelagt, og de har ikke behov for noen gullkraner og fjas. Det er veldig gøy, forteller Blom. 

Lofoten Ski Lodge på Nyvågar. Foto: Northern Alpine Guides

KNYTTE SAMMEN KABELVÅG
Nyvågar har jobbet hardt for å knytte seg nærmere resten av Kabelvåg, og ønsker at de lokale skal føle eierskap dit. Nå har de åpen restaurant og ting som skjer hver dag, og blant annet åpnet de akevittloftet sist vinter.

− Det er lett å glemme at vi er her når vi stenger for sesongen og ikke er en del av markedet, men når vi åpnet akevittloftet i vinter kom folk gående på ski fra sentrum, det var helt fantastisk, ler Blom.

− Det som skjer på Nyvågar er fint i forhold til Kabelvåg, at man trekker ut mot Storvågan hele året. Det blir en mer naturlig sammenfletning, sier Bistrup.

For Blom på har samarbeidet med Northern Alpine Guides vært en perfekt vinn-vinn-situasjon.

− Jeg tror ikke man kan gjøre alt i en bedrift. På Nyvågar er vi gode på mat, drikke og overnatting, men det har vært veldig bra å bli samarbeidspartnere, slik at vi har kunnet prøve oss fram og videreutvikle produktet man allerede har, sier Blom.

MILJØBEVISSTE
Noe som også var et stort pluss for oppstarten av samarbeidet mellom de to bedriftene, var at Nyvågar er Miljøfyrtårn-sertifisert, og har en sterk tilknytning til det historiske perspektivet.

− Vi har den siste tiden også jobbet mye sammen om SKREI-senteret, både hva vi kan tilby, og helt praktiske ting som bosted og avfallshåndtering og så videre. Der ser vi at vi komplimenterer hverandre, sier Blom.

− Det var viktig for oss i en samarbeidspartner når vi ville utvikle vårt produkt. Etter å ha driftet i snart 10 år har vi blitt godt kjent med den typiske gjesten vår, og vi merker at kundene våre er bevisste på sitt ansvar for miljøet. Det var viktig å finne en partner som Nyvågar, som tar miljø på alvor og prøver å implementere det i alle ledd, i tillegg til at de er så forbundet med historien til Kabelvåg, sier Bistrup.

− Det er jo en stor jobb å gjøre, som aldri blir helt ferdig. Nå har vi en ny ansatt som skal være ansvarlig for å følge opp nettopp dette arbeidet. Det handler for oss heller ikke bare om at man skal sortere søppel og spare på energi. Det er helheten med bærekraft, innen miljø og personalpolitikk. For meg er det viktig at folk har fritid, at det er mulig å kombinere jobben med for eksempel små barn. Det handler om prioriteringer og hva man verdsetter, forteller Blom.

LOKAL FORANKRING OG UTVIKLING
Alle tre er enige om at de innehar et stort samfunnsansvar. De er begeistret over Kabelvåg, hvor de mener folk flest er opptatte av, og har mye vilje til å gjøre gode ting for utvikling av hjemmet sitt.

−  Ingen av oss tre er herfra, men vi føler vi er gode ambassadører! Vi står for befolkningsvekst og skatteinntekter med å ansette folk, og vi produserer innbyggere også, ler Bistrup.

− Vi er bevisste på vårt samfunnsansvar, og vi skjønner skepsisen til de lokale når det kommer til økt turisme. Vi føler vi er godt lokalt forankret, og jobber, bor og lever her, har barna våre i barnehagen og på skolen, sier Hauge.

Hvert år arrangerer de også en gratis skredkveld for de lokale, for å snakke om skredproblematikk, arrangere bruktsalg og loddtrekning til inntekt for Folkeaksjonen. I år er det på Arbeider’n 22. november. I fjor samlet de inn 12 000 kroner til Folkeaksjonen, og det håper de å slå i år. 

− Det er viktig for folkehelsa at folk vil gå på fjellet. Gjennom arrangementet får folk møtes på tvers, som skaper et fint «community», sier Bistrup.

Sjur Hauge og Maren Eek Bistrup tror filmen «Winterland» vil få et positivt økonomisk avtrykk i Lofoten.

VERTSKAP FOR AMERIKANSK FILMPRODUKSJON
Takket være at Seth Hobby, den andre eieren av Northern Alpine Guides, klarte de å lande avtalen for å ta oppdraget for sikkerheten og fasilitering for filmingen av skifilmen «Winterland». Lofoten Ski Lodge ble basen for produksjonen av filmen, som nylig har blitt vist til 1300 publikummere på Chateu Neuff i Oslo, samt at den ble vist på Trevarefabrikken 21. oktober.

− Det krevdes mye ressurser å få det til. Seth er god på å se muligheter, så han klarte å lande det. Vi visste at det kom til å bli god reklame for Lofoten. Det er jo en skifilm, men de tar tak i Lofotens historie, tradisjoner, fiskeriet og eksporten. Også er de veldig estetikere, så de har filmet mye flott natur. De brukte ikke helikopter siden det forstyrrer fugler og andre folk på tur, forteller Bistrup.

− Det var utfordrende forhold i det terrenget hvor de ville være, det folk flest betegner som stupbratt. Det er en balanse når vi jobber med sånt. Vi er ansvarlige for sikkerheten, men samtidig så har de et visst eget ansvar. Den balansen fungerte bra, og resulterte i at vi snudde noen ganger, men både atletene og crewet var eksepsjonelt flinke i fjellene, som gjorde jobben vår lettere, sier Hauge.

De er svært fornøyde med resultatet. De forteller at produksjonen fikk fanget nordlys, hav og fjell blandet med frikjøring i bratte fjell med droner og kamera i alle vinkler. Nasjonalromantikk og adrenalin på høyt nivå. Nå går filmen på turné over hele Europa og USA.

−  Det gir enormt med reklame for Lofoten, til et høyt betalingsvillig publikum. Mange lar seg imponere over filmen, og det er stort oppmøte på alle visningene. Det er helt klart et godt økonomisk avtrykk for alle, sier Bistrup.

Debatt
Våganavisa oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.