Foto: Morten Moe

– Snakk med barna

Av Mari Rokkan
05.12.2018 11:33 - OPPDATERT 05.12.2018 18:50

Svolvær skole anbefaler foresatte å snakke med sine barn etter brannen tirsdag. To av de skadde er elever ved skolen.

– Svolvær skole vil informere om at to av våre elever er skadet etter brannen i natt. Begge er innlagt på sykehus og er godt ivaretatt. Vi vet at mange kan bli skremt etter en slik hendelse. Skolen anbefaler foreldre og foresatte å møte barnas spørsmål, skriver rektor Ronnie Maas Pedersen i et brev til alle foresatte. 

– Dersom det er noen som trenger ekstra oppfølging, ber vi dere ta kontakt med skolen. Kommuneoverlegen og skolens helsesøster er våre medarbeidere i denne saken, legger han til.

Rektoren sender også med en link til en brosjyre om hvordan man snakker med barn om slike ulykker. Denne kan leses i sin helhet her.

I denne står det blant annet:

  • Når store ulykker og kriser rammer, er det mange flere enn dem som er direkte rammet som trenger noen å snakke med om det som har skjedd. Barn har særlig stort behov for oppfølging i slike situasjoner.

  • Barn vet som regel mer enn vi tror, og selv ganske små barn får med seg bruddstykker av enkelte store og dramatiske nyheter.

  • Husk også at noen barn selv tidligere har vært utsatt for traumeskapende og krisepregede hendelser, og disse blir ofte urolige når nye kriser inntreffer.

  • Når du snakker med barn, er det viktig at kommunikasjonen er åpen og sannferdig og at den skaper forståelse og sammenheng hos mottakeren. Hva du konkret bør si til et barn som er berørt av en krise, avhenger i stor grad av barnets alder. Det er naturligvis glidende overganger fra det for eksempel en seksåring kan forstå og det åtte- og niåringer begriper.

  • I økende grad søker barn faktaopplysninger og forklaringer av alle slag jo eldre de blir. De yngste skole barna har noen fellesbehov som går på forklaringer og forsikringer om at dette ikke kan skje igjen.

  • Det er for øvrig meget viktig at barna også får med seg de gode nyhetene, slik at det ikke bare blir katastrofen og håpløsheten som dominerer. Husk at krisesituasjoner også er potensielle læringssituasjoner for barna.

  • Når det gjelder det å snakke med små barn om skremmende og triste tema, er det ofte blitt sagt at man skal vente til barna spør. Senter for Krisepsykologi har erfaring med at det er en dårlig strategi fordi barna skjønner at de ikke skal spørre.

  • En krisesituasjon blir ofte forverret av usikkerhet, rykter, feiloppfatninger og fantasier om det verst tenkelige. Konkret informasjon om det som har skjedd vil motvirke slik forvirring.

 

Debatt
Våganavisa oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.