Skutvik Skrova Ferge Foto: Anders Kristoffersen

− Vi er avhengige av ferga på kysten

Skrevet av Trine Sivertsen
08.01.2020 11:00 - OPPDATERT 08.01.2020 17:02

Fra 1. januar har prisene for ferge økt dramatisk. Nå mobiliseres det for et kystopprør.

− Jeg synes det er helt forferdelig, ferga er jo bussen vår, forteller en tydelig opprørt Ritha Johansen til Våganavisa.

Johansen bor selv på Skrova, og hun understreker at ferga brukes ofte av pendlere, i tillegg til at butikkene på Skrova ikke tilbyr alle varer man trenger, så noen turer til byen blir nødvendig. 

FORTVILET OVER POLITIKKEN
På det nye året ser vi at det er 20 prosent økning på personbillett og 40 prosent hvis du har med bil, henholdsvis 76 kroner eller 227 kroner for vanlig personbil. En dagstur til byen hvis du bor ute på Skrova koster derfor nå 152 kroner uten bil, eller 454 kroner hvis du trenger den med deg.

Med AutoPass får man 50 prosent rabatt, men det er likevel uakseptable priser mener Johansen.

− De har meldt prisøkning, men denne politikken er sinnssyk. Folk på Skrova er forbanna. Det er fortvilende når vi har politikere som skal jobbe for oss, som nå jobber mot oss - rett og slett, mener Johansen.

Hun synes det er provoserende at debatter om infrastruktur i regionen i all hovedsak omhandler storflyplass og veier.

− Vi er avhengige av ferga på kysten, sier hun.

Hun peker også på negative ringvirkninger denne prisøkningen vil føre til, blant annet i lokalt næringsliv.

− Dette burde engasjere næringslivet. Det blir mindre shopping, og vi må nesten finne andre måter å få tak i varer, som netthandel. Vågan burde særlig ha fokus på dette, mener Johansen. Selv trenger hun onsdags morgen et malingsspann fra Svolvær, og slik fergeprisene nå er blir det av den dyre sorten.

BEGRUNNER PRISHOPP MED BEGRENSEDE MIDLER FRA STATEN
Det er fylkesrådet i Nordland bestående av Senterpartiet, Arbeiderpartiet, KrF og SV som har vedtatt prishoppet.

Nordland fylkeskommune begrunner prishoppet med at de får mindre penger fra staten. Selv hevder de at de får 486 millioner kroner mindre fram mot 2023.

NRK viser til en fersk rapport som slår fast at Nordland har 45 millioner kroner dyrere administrasjon enn gjennomsnittet for andre fylkeskommuner i landet, og de største utgiftene er toppledelse, stab og støtte.

Til NRK sier samferdselsråd i Nordland, Bent-Joacim Bentzen (Sp), at de ikke hadde noe annet valg enn å øke prisene.

– Det er dyrt å drive ferge, men vi er avhengige av dem. Fergene må fortsatt gå, sier han til NRK.

Ved å øke prisene regner fylkeskommunen med å få inn 25 millioner kroner ekstra i billettinntekter.

Nordland fylkeskommune har et budsjett på nesten 800 millioner kroner på fergedrift, og de betaler tre fjerdedeler av billettprisen for de reisende.

NRK viser til tall fra fylkeskommunen som viser at om du kjøper en reise på 500 kroner, så betaler fylkeskommunen 1500 kroner for å dekke inn kostnadene.

KYSTORDFØRERE RETTER KRITIKK MOT UTVIKLINGEN
Nå mobiliserer ordførere langs kysten av Nordland mot det kraftige prishoppet. Allerede har 40 kystordførere signert oppropet fra Nettverk for fjord- og kystkommuner som retter kritikk mot utviklingen.

Onsdags morgen er ikke Vågans ordfører å finne på listen.

− Navnet mitt blir til å komme på lista fortløpende, vi kommer til å støtte Kystopprøret. Nå tar vi en runde mot Fylkeskommunen, sier ordfører Frank Johnsen (Sp), som kan fortelle at de nå diskuterer hvordan de går fram.

Han presiserer at de skal gjøre alt de kan.

− Det rammer folk som er avhengige av denne transporten, og det er ikke akseptabelt, forteller Johnsen til Våganavisa.