- Vi må ta vare på kystkulturen vår, mener Håkon Hansen som pusser opp 59 år gamle Pax-Man. Foto: Morten Moe

- Vi må ta vare på kystkulturen

Skrevet av Morten Moe
23.02.2019 18:00 - OPPDATERT 24.02.2019 14:06

Håkon Hansen bruker all sin fritid, og det meste av pengene han har, på å pusse opp 45 fot store "Pax-Man".

Vi møter 63-åringen på kaia ved Anker Brygge på Lamholmen. Der ligger "Pax-Man" fortøyd og venter på enda mer kjærlighet fra Håkon. For det er noe med gamle båter; de krever pleie og vedlikehold. Nå har Håkon pusset, gnikket og skrudd på båten i tre år, og hadde håpet å få den ferdig på ettersommeren i år. Han har også et eget kystlag, og er svært opptatt av å ivareta kystkulturen vår.

AVSLAG FRA KOMMUNEN
− "Pax-Man" er bygget på Rognan i 1960. Da den var ferdig, ble den sendt til Alsvåg, der rederen befant seg, sier Håkon. Han har søkt Vågan kommune om midler til å fullføre oppussingen, men der fikk han avslag. Men i svaret fra næringssjef Alf-Kenneth Johansen var det listet opp flere andre steder han kan søke - blant annet Riksantikvaren og Kulturminnefondet.
− Sukk, jeg må vel sette meg ned og se om jeg kan få tak i ekstra midler der eller hos andre, sier han, der han sitter nede i buken på "Pax-Man". De delene av båten som Håkon så langt har rukket over, ser veldig bra ut. Noe ser spiller nytt ut.

SKIKKELIG TØMMER
− Da jeg overtok båten var det første jeg sjekket at skroget var i skikkelig stand. Men de brukte skikkelig tømmer den gangen denne båten ble bygget, de var ute i skogen og plukket de beste trærne med skikkelig kjerneved. Det gjør at båten, som snart er 60 år gammel, fremdeles er i god stand og har et bra skrog. Men fysj, det var mye skitt nede i båten som vi måtte spa opp før vi kunne tenke på noe restaurering, sier Håkon og gløtter opp på hjelpemann Simon Dalhaug. Sammen med ham og hunden Oliver bruker han enhver anledning nede på Lamholmen til å flikke på båten, bare pengene er der.

EKKOLODDET STJÅLET
Men han fikk seg en skikkelig på trynet, da båten lå et annet sted i havna. Nattlig besøk og plutselig var både ekkolodd og autopilot-brett borte fra styrhuset - stjålet.
− Dette var mens jeg holdt på å omregistrere båten fra fiskefartøy til fartøyvern, og selvsagt hadde jeg ikke fått ordnet forsikringen ennå, sukker han. Og inne i styrhuset kan vi med selvsyn se at det henger avklippede ledninger i hytt og pine.
− Nå venter jeg på guttene fra Hibotech, de skulle komme i dag eller i morgen og rydde opp i ledningen og montere et rimelig ekkolodd jeg har fått tak i.

Håkon viser oss rundt i 45-fotingen. Det er en blanding av tre, glassfiber, aluminium, plast, stål og alskens andre materialer. Her er det ikke først og fremst estetikken, men det praktiske som er hensyntatt. Glassfiber i styrhuset for å holde vekten nede, og stål der det trenges sstyrke. Og aluminium der man trenger noe lettere, seigere. Det er en hytte helt framme i båten med fire senger, med en liten bysse i en krok. Det er sitteplass i en liten kabin lenger bak på båten. Noen plasser er det pusset opp til fin standard - andre steder ikke.

GAMMEL SJØMANN
Håkon er gammel sjømann i en årrekke fartet han utenriks, på båter mye større enn "Pax-Man". Og de siste årene han var yrkesaktiv brukte han hos Hurtigruten.
− Det er synd at norske sjøfolk har blitt for dyre å bruke på båtene i utenriksfart, sier han om den første delen av yrkeskarrieren.
− Og Hurtigruten; med skift som vare r22 dager er man jo såvidt kommet seg på båten før man skal forlate igjen.

200 HESTER
Men tilbake til "Pax-Man". I motorrommet står det en Cummins motor på 200 hester. Det høres kanskje mye ut, men den er ikke konstruert som en bilmotor.
− Den går på rundt 1800 omdreininger, og da gjør skuta rundt ni knop. Det er ingen racer, men det er heller ikke det jeg trenger. Motoren virker solid, sier Håkon fornøyd.

For denne båten skal ikke kappkjøre ut på feltet lenger for å konkurrere med de andre fiskebåtene om å få ganrnlenkene ut først.
− Nei, når jeg er ferdig med restaureringen, så blir dette den fineste fritidsboligen du kan tenke deg, sier Håkon drømmende.
 

Bildeserie
Debatt
Våganavisa oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.